Katarzyna Prokurat
Konspekt
Przedmiot: biologia
Klasa:2
Data: 20.04.2012
Temat: Budowa i funkcje krwi.
Cele lekcji:
Uczeń:
-wymienia elementy składowe krwi
-wyjaśnia funkcje: erytrocytów, trombocytów, leukocytów
-wymienia grupy krwi i czynnik Rh
-rozróżnia grupy krwi
-potrafi wyjaśnić istotę konfliktu serologicznego
Metody pracy:
-obserwacja
-prezentacja
-praca w grupach
Środki dydaktyczne:
-prezentacja multimedialna
-krótki film
-karty pracy
-mikroskop
Przebieg lekcji:
- 1 faza wprowadzająca
-Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem oraz celami lekcji
-Nauczyciel pokazuje parominutowy filmik dotyczący krwi
- 2 faza: realizacyjna
-Nauczyciel
przedstawia krótką prezentację multimedialną (procentowy skład krwi,
rysunek i opis krwinek, łączenie grup krwi podczas przetaczania, jak
dochodzi do konfliktu serologicznego).
-
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje po jednym
preparacie do obserwacji. Uczniowie mają za zadanie narysować
schematyczny rysunek zaobserwowanych krwinek w zeszycie.
-Uczniowie wypełniają karty pracy.
- 3 faza: podsumowująca
-Omówienie i sprawdzenie karty pracy
-Nauczyciel zadaje pracę domową
ZAŁĄCZNIK:
- I karta pracy: Tabela zawiera porównanie właściwości i funkcji składników morfotycznych krwi.
- II karta pracy: Mając podane grupy krwi, należy wpisać dla jakich grup mogą być biorcami, a dla jakich dawcami.
I.karta pracy:
Porównywana cecha
|
Leukocyty
|
Erytrocyty
|
Trombocyty
|
Miejsca Powstania
| |||
Ilość w mm3 krwi
| |||
Obecność i kształt jądra komórkowego
| |||
Funkcja
|
II karta pracy:
Może dać krew ludziom z grupą: | Może być biorcą krwi od ludzi z grupą: | |
0 | ||
A | ||
B | ||
AB |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz